Павло Тичина «Сковорода»

Сковорода

Симфонія

(Скорочено)

    
    ...Три місяці пробігло,
    мов кораблі веселі в морі – 
    всіма цвітами процвітані.
    Добрим скарбом переповнені.
    Три місяці – пустинь Китаївська
                            і в ній Сковорода
    немов пливли –
    поміж садами рожаїстими,
    серед криничного узлісся,
    на полі повному, де хвиля хвилю ллє
                                і зупинитися не хоче...
    Уранці,
    Ще тільки небо почне наливатися
    і вітер зелений одчалить в далечінь, –
    уже Сковорода
    встає з досвітньої молитви
    і в сад іде...
    Сковорода
    на землю упаде,
    цілує квіти, трави гладить,
    росою очі, немов незрячі, протирає –
    о Господи, як ти всього мене наповнив
    щедро, щедротно!
    Пошли ж душі моїй спокій,
    і мир, і злагоду, й любов,
    я більш нічого не бажаю,
    о Всеблаженний!
    І Всеблаженний знову десь почує,
    і Сковороді
    такий мир у серце ввійде,
    що він від радості і бігає, і плаче,
    і кожне дерево вітає,
    метелику й комашці дякує –
    за все, за все!..
    Поле, поле!
    Яке воно кругле!
    Яке воно простé і довершéнне –
    поле!
                        

1

Павло Тичина «Сковорода»

    За кругом круг тече,
    за гору гора забігає.
    Отут,
    тут справжній ключ до душі.
    Колос зігнувся і дивиться в землю –
    пізнай себе самого.
    Небо в тисячі люстер перехмарюється –
    пізнай себе самого.
    Се ж бо єсть:
    , текуче і безконечне,
    немов фігурний триугол, в якому в три,
                                                        І два, й один –
    одне і те ж...
    І, тиху флейту з-за пояса діставши,
    він починає славить світ,
    Того, Хто в світ його послав
    і пізнавать себе самого научив.
    І тиха флейта, як метелик,
    летить до лісу, на жита,
    прозоро над Дніпром тріпоче,
    до всіх просторів признається
    і повертається назад, немов голубка
    з маслиною в дзьобу;
    мир, мир душі твоїй, – сказав Всевишній, –
    мир.
    І слухає Сковорода цю відповідь,
    нової пісні починає,
    очі заплющені,
    хитається в ритм –
            подяка Богові за все...
    Іде отара од води,
    і дівчина-пастушка послухать зупинилась.
    Чернець, – подумала, – а не чернець:
    безвусий, безбородий,
    і дудка не проста.
    Почув Сковорода невинний погляд,
    очі заплющив.
    – Маріє!.. Ти?..
    – Е, ні, зовуть Маринкою,
    А почім ви знаєте?..
    – Чиї вівці пасу?
    Хіба не ̓днаково, чиї?
    Колись я думала, що можна жить працею,
                        

2

Павло Тичина «Сковорода»

    аби земля родила.
    Тепер – ні.
    Бо батько й мати горби понаробляли,
    а все панові, бодай йому не дихать! –
    Ще більше голівку заховала,
    щоб сліз не видно.
    А сльози, сльози – як слова!
    – Одна
    пішла я раз у панський двір.
    А пан на ніч сказав мені зостатись,
    грозив ножем і мордував, –
    та не далася я,
    втекла.
    А ці ченці, –
    о Господи, пройти у церкву не дадуть.
    Та що казать...
    Укупу вівці збились.
    Немов із холоду,
    ягнятко на руки полізло.
    – А вам, напевно, весело живеться,
                                        що ви все граєте?
    Я бачила й учора вас.
    А брат мій у повстанцях, – та й зразу
                                                схаменулась...
    «Напевно, весело живеться».
    Ніколи блискавка не била, не палила,
    як душу його
    ці слова.
    Справді.
    Чого прийшов він в цю пустинь?
    Хіба не нате, щоб пожить?
    Щоб мир знайти і спокій
    і Бога щасливого в собі відчути, 
    Бога, якого і Сократу не вдалось побачить,
    гармонію душі?
    А Бог один,
    і, може, там якраз,
    де ту гармонію розбито.
    І як я смів подумать,
    що вже зробив щось для людей,
    коли безвинні сльози ллються кругом,
                            кругом, а я од них тікаю!
    Чи друзями були мої друзі, в яких я жив?
                        

3

Павло Тичина «Сковорода»

    Чи справжня була моя проповідь, яку я підносив?
    І впеше усумнивсь Сковорода.
    І вперше очима іншими поглянув
    на небо, на землю, на себе...
    
    –	А ти усе сам з собою? –
    зустрів у брамі Іустин. –
    Іди, стоїть твоя ,
    і братія поговорить прийшла із Лаври...
    – Григорію, ось слухай:
    ти, бачу, щось замислив,
    немов тікать із пýстині надумав.
    Останься, поживи!
    Ти бачиш, як тебе ми поважаєм...
    Пора подумати про пристань.
    А пристань тут твоя –
    у нас
    у Києві, у Лаврі.
    Ми знаєм всі твої таланти,
    ми знаєм розум твій і святість.
    Стовпом істини ти будеш в нас
    і церкви окрасою на Україні.
    
    Затремтів Сковорода, мов пламенем об’ятий:
    – Ой, преподобні!
    Яких ще вам стовпів у церкву треба?
    Доволі й вас,
    стовпів неотесаних!..
    Замовкли братія.
    Потиху
    посунули назад.
    Пішов і отець Іустин із ними в келію...
    
    В саду під деревом
    курінь соломою накритий.
    Там спав Сковорода
    годин чотири на добу.
    А все ж останнє врем’я
    молився.
    І зараз він прибіг
    не від дощу сховатись –
    молитися, молитись!
                        

4

Павло Тичина «Сковорода»

    Гарячі руки простягнув –
    і попливла земля,
    а сам возноситись почав
    все вгору, вище, вище...
    І бачив землю,
    всю її неправду, неначе вдень,
    так ясно.
    
    ...На землі
    зв’язана
    лежала Маринка.
    Царі ж, вельможі і пани
    скорпіонами її .
    І наче то вже не Маринка,
    а його мати, мозоляста чорна чернь.
    Голову звернула до нього,
    здавалося, кричить,
    а крику не чуть було.
    Тільки рукою показує:
    туди! туди! –
    Ченці ж стояли оддалік
    і всі співали:
    «Спаси, Господи, люди твоя». 
    І наче сам він стояв десь недалеко од ченців
    і теж співав:
    «Блаженні милостиві, яко ті помилувані будуть».
    А пани, слухаючи божественного співу,
    ще більше  чернь,
    Аж поки вона справді кров’ю не зчорніла
    і не перетворилась в грязь...
    
    На столі лежала розкрита Біблія,
    і риба , і хліб.
    Не доторкнувся до трапези.
    Пора!
    На устах рішучих
    новая радість виросла –
    Пора!
    
    Укинув Біблію у торбину,
    згадав рукою  коло пояса,
    вклонився тричі ранку, саду
    і бистро-бистро
    пішов на схід.
                        

5

Павло Тичина «Сковорода»

                             
    На небі засвітали
    зорі!
    зорі!
    Кого ще там убили,
    зарізали?
    То не березово-бузовий
    солодкий сік,
    по всій землі, по всій землі
    пройшов  .
    ....................................
    Самнився в яру, щоб виламать собі ціпочок,
    і затремтів з нестями,
    закричав!
    Чиясь невидима рука його тягнула в рів,
    і він, іще не бачачи нічого,
    уперше світ клясти почав
    і тих, що світ ведуть у тьму
    і поливають кров’ю!
    Закричав! –
    на дні,
    звернувши голову до нього,
    лежав козак і теж кричав, здавалось,
    та тільки крику
    не чуть було.
    Однією рукою в землю вкрючивсь,
    а другу мов на схід сонця простягнув,
    наказував: туди! туди!
    «Маринчин брат!» – проблисло.
    І заридав Сковорода...
    
    А по дорозі люд тікав
    і криком падав, як ножами:
    тікай і ти, чоловіче, тікай!
    Стояв Сковорода і ждав.
    за ними ж нічого не було.
    Тільки жінка в сірому
    за ярами прокрадалася, як злодій,
    та карета, поблискуючи, мчалась живо-живо...
                        

6

Павло Тичина «Сковорода»

    І зрозумів Сковорода:
    повстання.
    Лише повстання знайдуть язик і мову,
    якою б можна
    до панів промовлять.
    І зрозумів, яку грозу вночі він чув із Києва
    й куди його так тягне.
    На села, на села скоріш!..
    
    ...Шлях-дорога, козаки з прапорами –
    Не жить, не жить нам ніколи з панами!
    
    Не помічав ні люду, ні вулиць,
    ні Либіді бистрин прозорих...
    І хоч він знав, що не йому піднять безщасних,
    не йому, що вже під п’ятдесят нахмарило,
    що й мови народної по академіях забув –
    душу розвиднювала
    далека радість.
    Її ще очі не бачили,
    її ще слух не чув –
    але  д у х о м  розумів,
    як і розумів те,
    що зараз, зараз же підготовляти день
                                        той треба,
    зараз!
    
                            * * *
    Отак прийшов до того місця,
    де Київ із гори – мов світ предивний.
    Хотів із ним він попрощатись –
    учився ж там і жив...
    
    День хирлявий, хмарний, хмаристий...
    Поділ розсипавсь при воді,
    і торгував, і сонно метушився.
    Дніпро ж немов стояв на місці –
    сліпий-сліпий та більмастий.
    Не знав, куди сльози, куди скарги свої посилати:
    чи до моря, моря всесвітнього,
    чи до Катерини в Москву, до Малоросії ...
                        

7

Павло Тичина «Сковорода»

    Одна тільки церква не дзвонила –
    Андріївська.
    Як лялечка, як панночка, стояла над горою.
    Стоїть, не журиться.
    Упасти не впаде –
    кріпкий під нею чорний горб.
    Цариця поставила в знак приязні киянам,
    немов хотіла цим сказать,
    Що України вольний дух
    отак у Москві над прірвою, над кручею поставлено.
    Ось тільки збуди,
    збунтуй той чорний ґрунт –
    навіки підеш у прірву, дощенту рознесем!
    
     
    – ...Я знала, що ви тут.
    Хотіла йти попід горою,
    а вийшла сюди.
    – Маріє! –
    Мов пробудився з того світу,
    мов двісті сонць ізразу засіяло –
    блакитно!
    весело!
    червоно!..
    Маріє, дитя моє, що з тобою?..
    Глянь: немов з хреста ізнята
                            – Я цілу ніч не спала.
    – Заспокойся.
                            – Проклята ніч! –
                                    За-
                                    спо-
                                    койсь.
    Марія посміхнулась.
    Марія очима страшно повела,
    Руками ж – мов горло комусь...
    –	Я з генералом за Голосієвом зустрілась,
    полюбовницею стала...
    Ви ж чуєте: я цілу ніч не спала.
    Я поруч з чоловіком повстанців била,
            одного в яру
    просто руками задушила!
    І зараз хочу я повідомить своїх.
    Але за мною стежать.
    Може б, учитель передать узявся:
    нехай не виступають –
    бою не видержать...
                        

8

Павло Тичина «Сковорода»

    – Маріє! – 
    І потемніло в очах Сковороди.
    Так от хто вбив Маринчиного брата!
    Марія, учениця його, любителя свободи!..
    – Маріє, скажи, що це не ти...
    Ти ж перша жінка,
    що пішла до світла, до науки –
    і це зробила ти?
    Там – полюбовниця,
    тут – зрадниця...
    Навчив...
    – Учителю, не проклинай...
    Не винен, може, й ти, а винна пасіка.
    Коли вже кинемо ми хутори?
    Сонливість бджіл і запах меду –
    над цілою Вкраїною!..
    Чи не прокляття?..
    Я зрозуміла: мені як жінці
    не досить світла науки,
    мені ще треба боротьби.
    Бо тільки сильна мати
    може родити сильних.
    Іще я зрозуміла:
    шматок між Заходом і Сходом
    ніколи не створить себе...
    То чи не краще під Росією?
    Ти кажеш: простий люд? темнота? і злидні?..
    Думаю, що кращет
    Зсередини зірвати всю Росію,
    аніж боротись за свободу по куточках
    і плямувать себе повстанцями.
    Ну, хто почує нас, скажи? –
    Сковорода: – Для цього треба душити повстанців?
    нести прапори царицині?
    і...
    А поміж деревами два повстанці бігли –
    просто на них.
    Марія крикнула, рвонулась вниз –
    та тут огонь із двох рушниць догнав її між плечі...
                        

9

Павло Тичина «Сковорода»

    – Ставай під дерево, не чуєш?
    Ти хто? Яка  т в о я  віра?
    Ви чуєте, він із нею був!
    Я бачив!
    – Був! був! – закричало кругом і заревіло,
    І все змішало в хаос...
    
    Але Сковороду пізнали...
    Якийсь студент весь час від нього не відходив
    і всіма богами благав не йти на гору...
    – Учителю!
    Коли б не я, то вас убили б.
    То ж жінка офіцера,
    який повстання за Голосієвом придушив...
    І знову зашуміло над Подолом,
    і в різних кінцях кресати почало, 
    і піднімати гори грому...
                        

1920 – 1922 рр.

1. Як вирішується питання Української державності в цьому поетичному творі Павла Тичини? Чи можна твердити, що автор симфонії «Сковорода» – справжній патріот і національно свідомий громадянин?

2. Розкрийте образ Марії. Чому він амбівалентний, далеко не однозначний?

3. Яким саме постає образ Григорія Сковороди в поетичній симфонії Павла Тичини?

4. Чи можна цей твір назвати шедевром у поетичній спадщині митця? Чому ви так вважаєте?

5. На основі цього літературного товедіть, що Павло Тичина мав належні уявлення про будову такого великого музичного твору як симфонія.

9

Table of Contents