Іван Франко «Сойчине крило»
«Сойчине крило»
(ІЗ ЗАПИСОК ВІДЛЮДЬКА)
(Скорочено)
Завтра Новий рік і заразом сорокові роковини моїх уродин . Подвійний празник... Ха, ха, ха!.. Що таке празничне стрічання Нового року? Шумне товариство, молоді жіночі голоси, мов срібні дзвоники. Старші панове гудуть, мов дуби в теплому вітрі. Світло салону. Звуки фортеп’яна. Хор, пісні, сола... Декламація, брава, оплески. Жарти. «Кришталева чаша, срібная креш ...» Всі підносять чарки, вихиляють душком, а батько родини кидає свою додолу... Всі запирають у собі дух. Бам... бам... бам... Числять до дванадцяти. Най жиє Новий рік!.. І я колись стрічав отак сю врочисту хвилю, сміявся і радувався назустріч тій примані, що зветься Новим роком...
Минулося. Сороковий рік життя, так як і тридцять дев’ятий, і тридцять восьмий, починатиму зовсім інакше. Відлюдьком, самітником. Поперед усього до чорта меланхолію! Двох попередніх років я ще був новаком у твердій школі самоти. Тепер се вже скінчилося. Давні рахунки замкнені, давні рани загоєні... Сьогоднішній празник буде заразом перший тріумф нової життєвої норми. А ся норма – старе Горацієве: «Aequam servare mentem! »
Без песимізму, бо песимізм – се признак хоробливої малодушності, се testimonium paupertatis , яке сам собі виставляє чоловік... У всьому розумно, оглядно, помірковано і поперед усього спокійно, спокійно, як годиться сороклітньому мужеві...
Я пройшов важку школу і, здається, навчився в ній дечого. Життя – се мій скарб... Ніхто не має права жадати від мене найменшої жертви з того скарбу, так, як я не жадаю такої жертви ні від кого. Суспільність, держава, народ! Усе се подвійні кайдани. Один ланцюг укований із твердого заліза – насилля, а другий паралельний із ним, виплетений із м’якої павутини – конвенціональної брехні. Один в’яже тіло, другий душу, а оба з одною метою – опутати, прикрутити, обезличити і упідлити високий, вольний витвір природи – людську одиницю.
Тріумфувати не шумно, со тимпани і органи, щоб шарпати слухи ворогів і будити зависть завидющих. Се тріумф дикунів, негідний освіченого чоловіка. Мій тріумф не має ворогів і не будить нічиєї зависті... Се моє щоденне життя, але піднесене до другого ступня, осяяне подвійним сонцем, напоєне красою й гармонією... Ся твердиня побудована в моїй душі. Світові бурі, потреби, пристрасті, мов щось далеке і постороннє, шумлять наді мною, не доходячи до моєї твердині... Я працюю в однім бюрі, занятий працею, що напружує мій розум, але не торкає серця. Я поводжуся зі своїми зверхниками і товаришами по бюру та іншими знайомими чемно, навіть дружньо, але здержано... Ніхто з них не має доступу до мойого «святая святих», нікому я не відкриваю своєї душі, та й, сказати по правді, ніхто з них не виявляє надмірної охоти заглядати в мою душу... Ніхто не підозріває в тім сухім формалісті та реалісті духового сибарита , артиста, що плекає одну штуку для штуки – вмілість жити.
1